31 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

چه زمانی باید آبیاری زمستانی را انجام دهیم

آبیاری درختان را با توجه به متداول ادامه دهید تا زمانی که زمین شروع به یخ زدن کند (معمولا اواخر آبان یا اوایل آذر ماه). سپس با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در طول ماه‌های زمستانی آبیاری را ادامه دهید. اگرچه لازم به ذکر است دفعات آبیاری در زمستان کاهش می‌باید ولی نباید آبیاری را به طور کل فراموش نمایید. یخ آب یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد) برسد اهمیت زیادی دارد. این روش در از بین بردن بسیاری از تخمها ، لاروها و حشرات تاثیر بسیار زیادی دارد.

پس از پوشیده شدن زمین توسط برف و کم شدن میزان بارش باران، یک یا دو مرتبه در ماه، برای آبیاری درختان خود برنامه ریزی نمایید تا در زمان آغاز فصل بهار به موقع شروع به برگ‌دهی و شکفتن کنند. اگر مکان باغ در محل بادخیز و هوای خشک قرار دارد، در این حالت درختان ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشند. پس از شروع بهار مجدد می‌توان آبیاری برنامه ریزی شده متداول را از نو شروع کرد.

همچنین بهتر است آبیاری را در اوایل روز انجام دهید تا گیاهان فرصت کافی برای جذب آب، قبل از افت دما در شب را داشته باشند. درختچه‌های تازه کاشته شده نیاز به آبیاری مکرر دارند، مراقب باشید که خاک به مقدار کافی رطوبت داشته باشد.

About Author