31 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

هدف های واقع بینانه دولت برای بخش کشاورزی

🔴 ضرورت تصويب هدف‌هاي كمّي واقع‌بينانه دولت براي توسعه بخش كشاورزي در برنامه هفتم

🟣رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور: ما در دولت اعتقاد داريم كه تا حد امكان، خدمات بيشتري به بخش كشاورزي بدهيم و توسعه اين بخش را با اولويت دنبال كنيم؛ اما منابع كشور و دولت، محدود است و بايد هدف‌هاي كمّي در نظر گرفته شده در برنامه هفتم، واقع‌بينانه و قابل اجرا باشند.

🟣به گزارش مركز روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر «داود منظور»، اين مطلب را در چهل و چهارمين نشست بررسي برنامه هفتم توسعه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي بيان كرد و گفت: منابع كشور و دولت محدود است و دولت بايد توازني را بين بخش‌هاي مختلف اقتصاد در پنج سال اجراي برنامه هفتم ايجاد كند.

🟣دكتر منظور با اشاره به ضرورت بهره‌گيري حداكثري از ظرفيت‌هاي موجود براي خدمت‌رساني به مردم، افزود: دولت براي تأمين منابع مورد نياز اجراي برنامه هفتم، بر روي يك درصد افزايش ماليات ارزش افزوده، حساب زيادي كرده بود كه مورد موافقت مجلس قرار نگرفت و به‌شدت نگران هستيم كه نتوانيم تعهداتي را كه براي توسعه بخش كشاورزي در برنامه هفتم ايجاد مي‌شود اجرا كنيم.

🟣وي در ادامه با اشاره به هدف‌گذاري كمّي مجلس براي توسعه كشت فراسرزميني به ميزان دو ميليون هكتار در برنامه هفتم، گفت: بر اساس برآوردهاي كارشناسي، اين عدد با توجه به عملكرد گذشته، غير قابل اجراست.

🟣رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سپس به ايجاد و توسعه شبكه‌هاي آبياري و زهكشي درجه ۳ و ۴ پرداخت و با تأكيد بر تحول‌آفريني بخش‌هاي مختلف، گفت: هدف‌گذاري ۷۰ هزار هكتاري در اين بخش، تقريبا دو و نيم برابر ظرفيت و توان كنوني كشور بوده و غير قابل دستيابي است.

🟣وي درباره سامانه‌هاي نوين آبياري و همچنين آبياري زيرسطحي هوشمند گفت: آنچه در اين قسمت از سوي مجلس هدف‌گذاري شده، دو تا سه برابر ظرفيتي است كه در كشور وجود دارد و بر اين اساس، نيازمند تحول‌آفريني در فرايندها، اقدامات و نظارت هستيم.

🟣دكتر منظور سپس با اشاره به ضرورت اولويت‌بندي در برنامه‌ها، به احداث جاده‌هاي دسترسي بين مزارع پرداخت و گفت: در حالي كه به جهت محدوديت منابع و امكانات، هنوز احداث جاده‌هاي اصلي و رفع نقاط حادثه‌خيز در راه‌هاي كشور، با مشكلاتي روبروست، الزام دولت به احداث ۲۵ هزار كيلومتر جاده‌هاي دسترسي به مزارع در برنامه هفتم، قابل اجرا نيست.

🟣رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: بنابراين درخواست مي‌كنم اين هدف‌گذاري‌ها مجددا در كميسيون تلفيق، بررسي و اصلاح شوند تا دولت مجبور نشود به علت محدوديت منابع، هر سال گزارش عدم دستيابي به اهداف برنامه هفتم را اعلام كند كه طبعا به صلاح دولت و مجلس محترم نيست.

About Author