27 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

نگهداری از زمین های کشاورزی در زمستان

چه اقداماتی برای نگهداری صحیح از زمین های کشاورزی و باغات باید انجام گیرد ؟
نگهداری از زمین های کشاورزی به ویژه در فصل پاییز و زمستان تضمین کننده ی سلامت گیاه در دوره ی سرد سال و بهبود عملکرد آن در تابستان خواهد بود. انجام یکسری اقدامات در اوایل پاییز و قبل از شروع یخبندان باعث می شود گیاه ذخیره کافی از آب و مواد معدنی داشته باشد،از سرما محافظت شود و بتواند به راحتی زمستان را طی کرده ودر بهار رویش مجدد خود را آغاز کند.

نگهداری از زمین های کشاورزی شامل موارد زیر میشود :

  • نگهداری از مزرعه
  • نگهداری از گیاهان چند ساله
  • نگهداری از درختان و باغات
  • نگهداری از گلها، پرچین ها و چمن زار ها

◾️نگهداری از مزرعه

۱_معمولا در اواخر مهر ماه بسته به شرایط آب و هوایی تمام محصولات کشاورزی که در زیر خاک قرار دارند شامل(سیب زمینی، هویج، شلغم، تربچه،چقندر قند و..) باید قبل از یخ زدن و سفت شدن زمین از خاک خارج و به انبار منتقل شود.

همچنین سیفی جاتی مانند کلم، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، فلفل، لوبیا و.. نیز باید قبل از سرما زدگی چیده و از مزرعه خارج شوند.

۲_دومین اقدام بعد از خارج کردن محصولات از مزرعه ؛ پاکسازی زمین کشاورزی از بقایای محصولات(ریشه، ساقه، برگ ها و..) و علف های هرز و بیرون بردن آنها به خارج از زمین به وسیله تراکتور یا شن کش دستی می باشد.

۳_در سومین گام زمین باید شخم زده و خاک به اصلاح زیر و رو شود. این عمل در یک روز آفتابی پاییزی که باد و باران وجود ندارد به وسیله ی ادوات کشاورزی انجام می شود.

شخم زدن باید قبل از بارش های پاییزی و یا حداقل بعد از یک بارش کوتاه مدت که امکان وارد شدن به زمین است انجام شود.

بعد از شخم زدن با ابزار هایی مثل خط کش کشاورزی و… زمین صاف و یکدست برای کشت بعدی آماده می شود.

در این زمان اگر کشاورز مایل باشد زمین کشاورزی خود را با کود های حیوانی کود دهی کند باید کود حیوانی پوسیده وارد زمین کند و با ادوات کشاورزی این کود در کل زمین پخش کند.

برای اطمینان از پوسیده بودن کود حیوانی می توان از چند ماه قبل پلاستیکی روی آنها قرار داد تا نور آفتاب باعث پوسیدگی آنها شود. همچنین استفاده از کود اوره به همراه کود حیوانی به پوسیدگی سریع تر آن کمک می کند.

حالا اگر کشاورز قصد کاشت گندم و یا چاودار زمستانه را داشته باشد ؛ در همان زمان (آبان ماه) کشت انجام شده و یک بار آبیاری می شود.

اگر بارش های پاییزی به مقدار مناسب وجود داشته باشد دیگر نیازی به آبیاری نیست و اگر هم کشاورز قصد کاشت محصولات دیگری را داشته باشد زمین برای کشت در بهار آماده است.

برای باغچه های کوچک در حیاط این کار به راحتی به وسیله ی شن کش و بیلچه قابل انجام است.

ادامه دارد…

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد