31 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

نگهداری از زمین های کشاورزی در زمستان (4)

◀️نگهداری از گلها، پرچین ها و چمن زار ها

گل ها
در اواخر پاییز که هوا رو به سردی می رود گلهایی مانند شعمدانی که در باغچه ی حیاط کاشته شده اند باید خارج و به گلدان منتقل شوند.

شعمدانی گیاهی است که در زمستان به خواب می رود و نباید از آن انتظار گل دادن داشت. بهتر است گلدان شمعدانی در یک اتاق نسبتا خنک (۱۰ درجه سانتی گراد) با آبیاری کم نگهداری شود. و در فصل بهار با انتقال به مکان گرم تر و آبیاری بیشتر و هرس و کود دهی به گل بنشیند. بهترین گلدان برای گل ها گلدان های پلاستیکی و لعابی است.

سایر گل ها نیز با قرار دادن در گلدان مناسب باید در محیط خانه نگهداری شوند.

گل هایی مانند نرگس، سنبل، زنبق ها، لیلیوم و.. که پیاز دارند به سرما بسیار مقاوم اند و به خواب زمستانه رفته و در بهار دوباره جوانه می زنند.البته برای اطمینان می توان خاک آنها را مالچ پاشی کرد.

گل های رز
گل های رز باید تا شروع یخبندان به طور مرتب آبیاری شوند. و از یک ماه و نیم قبل از شروع یخبندان کود دادن به آنها قطع شود.

همچنین باید بوته های خشک و آفت زده ی آنها چیده شود. زمانی که یخبندان شروع شد؛ آبیاری قطع و تا نقطه ای که ساقه به ریشه متصل است بایدخاک با مالش کمپوست یا برگ پوشانده شود.

همچنین در مناطقی که زمستان های بسیار یخبندان وجود دارد بهتر است دور تا دور گل های رز با سیم های فلزی محصور و فضای خالی بین گل و سیم با برگ های سوزنی کاج، شاخ و برگ درختان، چوب خشک و مالچ یا کمپوست پوشانده شود. تا شاخ و برگها دچار سرما زدگی نشوند.

پرچین ها

پرچین ها نیز لازم است قبل از شروع یخبندان به شکل مورد نظر کوتاه و هرس شود. تا در بهار به زیبایی جوانه بزنند. پرچین ها نسبت به سرما و یخبندان بسیار مقاومند و هرس باعث سرمازدگی آن ها نمی شود.

چمن ها

چمن ها در اواخر پاییز که دیگر رشد نمی کنند باید کوتاه شوند. زیرا اگر چمن ها بلند باشند و برف ببارد ؛ در بهار لکه های سیاهی روی چمن ها دیده خواهد شد. همچنین برگ های درختان که روی چمن ها می ریزند نباید رها کنید. آنها باید جمع آوری و دفن شوند.

گاها در اثر یخبندان و انبساط خاک ممکن است قسمت هایی از چمن دچار ترک خوردگی شوند که در این صورت باید به وسیله ی غلطک این ناهمواری ها از بین برود. همچنین برای ایجاد تهویه مناسب و نفوذ آب به ریشه ها روی چمن ها با چنکک سوراخ هایی ایجاد می شود.تا در بهار چمن ها رشد بهتری داشته باشند. علاوه بر این ریختن مقداری خاک به همراه کمپوست یا کود حیوانی بر روی چمن ها باعث می شود ریشه های چمن ها در اثر بارش های زمستانه از خاک بیرون نزنند و دچار پوسیدگی نشوند.

از دیگر توصیه ها

⭐️گلدان های موجود در حیاط را خالی کرده و به انبار منتقل کنید.

⭐️شیلنگ های آب و آبپاش ها را خالی کرده و قبل از یخ زدن به انبار منتقل کنید.

⭐️تمام ابزار آلات باغبانی و کشاورزی را تمیز کرده در انبار بگذارید.

⭐️در ماشینالات کشاورزی و موتورهای چاه آب ضد یخ بریزید.

⭐️سم پاش ها را خالی و به انبار منتقل کنید.

◾️سیستم آبیاری قطره ای در زمستان
اگر برای آبیاری زمین کشاورزی ، باغ یا باغچه خود از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می کنید ؛ رعایت نکات زیر الزامی است.

۱- سیستم باید خاموش و قطعاتی مانند فشار سنج،شیر جلوگیری از برگشت جریان، پمپ و .. از سیستم جدا و به انبار منتقل شوند.

۲- تمام شیرالات، اتصالات و کپ ها باید باز شود تا سیستم تخلیه گردد زیرا در صورت اینکه آب داخل لوله ها بماند ممکن است لوله ها دچار ترکیدگی و شکستگی شوند.

۳- برای تمام خطوط باز باید درپوش مناسب تعبیه شود تا از ورود هر گونه خاک و خاشاک و خزنده ها به درون لوله ها جلوگیری شود.

۴- از پوشش گیاهی مناسب مانند شاخ و برگ درختان و مالچ بر روی لوله ها استفاده شود تا از یخ زدگی آنها جلوگیری شود.

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد