26 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

۶۱ کشور جهان در تنش آبی

❇️⭕️ ۶۱ کشور جهان در تنش آبی…

✅ از نظر #مؤسسه_منابع_جهان یکی از دلایل بروز #بحران_خشکسالی، #برداشت_بیش_از_اندازه_آب_در_جهان از #دهه_۱۹۶۰ است که دلیل آن هم #۲_برابر_شدن_تقاضای_مصرف است.

✅ #۱۷_کشور_جهان که دارای #یک_چهارم_از_جمعیت_جهان هستند با داشتن #وضعیت_خیلی_بحرانی_کمبود_آب روبرو هستند و #سالانه نزدیک به #۸۰_درصد_ذخیره_آب در دسترس خود را در #کشاورزی، #صنایع و #مصارف_شهری استفاده می کنند.

✅ #۴۴_کشور که #یک_سوم_جمعیت_جهان را تشکیل می دهند و با #وضعیت_بحرانی_کمبود_آب مواجه هستند؛ به طور #متوسط_بیش_از_۴۰_درصد ذخیره آبی در دسترس خود را استفاده می کنند.

✅ چنین شکافی بین #عرضه_و_تقاضای کشورها، باعث شده آنها در معرض #خشکسالی یا #افزایش_برداشت_آب قرار گیرند. #استرس_تمام_شدن_آب، تهدیدهای جدی برای #انسان، #معیشت_او و #تجارت ایجاد می کند؛ پیش‌ بینی‌ها نشان می دهد که اوضاع در حال وخیم شدن است مگر این که کشورها دست به کار شوند و مواردی مثل #رشد_جمعیت، #توسعه_اقتصادی و #شهرنشینی را که باعث #افزایش_تقاضای_آب می شود را مدیریت کنند؛ البته تغییرات آب و هوایی می تواند باعث #افزایش_بارندگی و تغییر تقاضا شود.

✅ #قطر، #اسرائیل، #لبنان، #ایران، #اردن، #لیبی، #کویت، #عربستان_سعودی، #اریتره، #امارت، #سن_مارینو، #بحرین، #هند، #پاکستان، #ترکمنستان، #عمان و #بوتسوانا از جمله کشورهایی هستند که در زمره #کشورهای_با_بحران_شدید_بی‌آبی قرار دارند.
منبع: حمید رضا رمضانی

#اندیشکده_حکمرانی_آب

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد

1 دقیقه زمان مطالعه
1 دقیقه زمان مطالعه