27 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

تغذیه گاو شیری

تغذیه گاو شیری

عوامل موثر در تغذیه گاو شیری

دوستان عزیز!شما خوب می دانید که مقدار شیر گاو به مقدار و نوع خوراکی که به حیوان می دهیم بستگی دارد.اما بعضی از گاوها از نظر نژاد،بطور طبیعی پر شیر و بعضی دیگر کم شیر هستند.همچنین می دانید که تولید شیر یک گاو از اواسط آبستنی به تدریج کم می شود،تا اینکه شیر گاو توسط گاودار خشک می شود.

بنابراین شما باید نژاد گاو خود را از نظر میزان و مقدار شیردهی خوب بشناسید و سپس با مشخص کردن زمان زایش قبلی و وضع آبستنی گاو،خوراک مناسب را برای آن فراهم کنید؛تا هم شیر کافی بدست اورید و هم در مصرف خوراک گاو صرفه جویی کنید.

هر گاه مقدار خوراک گاو بیش از حد نیاز باشد،گاو چاق می شود و این چاقی برای کل آمدن و زایمان بعدی گاو زیان دارد.از طرف دیگر اگر خوراک گاو بخصوص یک گاو پر شیر،کمتر از حد مورد نیاز باشد،حیوان کم کم لاغر شده و این لاغری برای گاو ضرر دارد.

چه خوراکی برای تغذیه گاو مناسب است؟

(پیش از اینکه مراحل تغذیه گاو را شرح دهیم،بهتر است بدانید که از چه خوراکی و به چه مقدار می توانید برای تغذیه گاو خود استفاده کرده آن را چگونه آماده کنید).

می دانید که هر چه خوراک خوب و مرغوب به گاو بدهید،به همان اندازه شیر بیشتری و بهتری بدست خواهید آورد.همچنین می دانید که ارزش خوراکها با هم فرق دارند.در اینجا ارزش غذایی یکایک خوراک هایی را که برای گاو مفید است،بررسی می کنیم.

همانطور که می دانید،مهمترین خوراک گاو،یونجه است.یونجه،گیاهی خوش خوراک است که ارزش غذایی آن بستگی به زمان درو و نحوه خشک کردن آن دارد.بهترین زمان درو کردن یونجه زمانی است که نصف مزرعه به گل نشسته باشد.زیرا که در آن موقع،هم ارزش غذایی یونجه بالاست،و هم مقدار برداشت محصول زیاد خواهد بود.از این جهت دقت در زمان برداشت یونجه موضوع مهمی است و کشاورزان باید در چیدن یونجه به موقع اقدام کنند.

مقدار مصرف روزانه یونجه،در مقابل هر 100 کیلوگرم وزن گاو،2/5 کیلوگرم است.مثلا یک گاو بومی به وزن 300 کیلوگرم،هر روز 7/5 کیلوگرم یونجه مصرف می کند.البته اگر از جو یا سبوس و هر نوع خوراک دیگر به گاو می دهید،به همان مقدار مصرف یونجه کم کنید.

مصرف یونجه باعث می شود که شیر پر چربتر شود و اگر در جیره غذایی روزانه گاو مقداری از یونجه کم کرده و به جای آن از خوراک دانه ای یا کنسانتره استفاده کنید،مقدار شیر تولیدی زیاد شده و شیر کم چربتر خواهد شد.

ادامه دارد…

تغذیه گاو شیری (2)

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد