27 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

عوامل موثر محیطی در ریشه زایی نهال

عوامل موثر محیطی در ریشه زایی نهال:

رطوبت:
عاملی است که ظهور و رشد ریشه‌ها بوجود آن بستگی دارد.
تهویه:
شرط اساسی تشکیل ریشه در نهال بوده و این مسئله نقش اکسیژن را در ریشه زایی روشن می‌نماید.

نور شدید و روزهای بلند:
به جهت افزایش شدت فتوسنتزی ریشه زایی را تحریک می‌کند.

دما:
در دمای 25 درجه سانتیگراد تشکیل ریشه‌های تشدید می‌شود.
قندها: قدرت ریشه زایی را افزایش می‌دهد.
عنصر B (بر): ریشه زایی را تحریک می‌کند.

عمل پرالیناژ:
در مقیاس بزرگ برای اینکه درصد موفقیت کاشت درختان بیشتر شود، پرالیناژ تمهیدی است که کمک زیادی به باغبان میکند. این عمل عبارت است از آغشته کردن ریشه نهال به موادی چسبنده و ضدعفونی کننده.
در یک بشکه 100 لیتری آب مقدار 10 کیلوگرم رس الک شده + 5 کیلوگرم ورمي الک شده + 300 گرم سم قارچ کش مانند بنومیل مخلوط میکنند. و ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس میکارند. رس و پهن به ریشه‌ها می چسبد و به دلیل خاصیتهای مختلفی که خداوند به آنها داده موجب ترمیم زخم‌های ریشه و حفظ رطوبت اطراف ریشه و تامین مواد غذایی اولیه مورد نیاز ریشه میشوند.سم قارچ کش نیز که فعالیت قارچها را در اطراف ریشه کم میکند. این عمل در هر مقیاسی قابل انجام است و شما میتوانید به جای 100لیتر آب از 10 لیتر آب+1 کیلوگرم رس+يك كيلو ورمي و 30گرم سم قارچ کش(تیوفانات متیل، کاربندازیم، بنومیل) استفاده کنید برای کاشت چند نهال از این مخلوط استفاده کنید.
بعد از کندن چاله، مهم طرز و محل قرار گیری نهال است. محل پیوند باید حدود 15 سانتیمتر (یکم بالا پایین اشکال ندارد) بالاتر از سطح خاک قرار گیرد. ریشه‌ها باید به صورت مرتب در #خاک قرار گیرند و پیچیده و در هم نباشند. برای اینکار معمولا مقداری خاک به صورت کله قندی در ته چاله میریزند و ریشه‌های نهال را روی آن مرتب رو به پایین میگذارند.
روی ریشه‌ها را با خاک خوب سطح‌الارض میپوشانند و میتوانید اطراف نهال را به صورت کاسه‌مانندی شکل بدهید تا آب در آن خوب جای بگیرد و به مرور ته‌نشین شود.
نهال را به صورت عمود بر سطح قرار داده و تراز بودن آن را از دو طرف چک کنید، قبل از آبیاری خاک اطراف نهال را معمولا با ضربات پا محکم میکنند و بلافاصله آبیاری انجام میشود.
از این پس آبیاری باید به موقع انجام شود تا وقتیکه گیاه بتواند ریشه‌های جدید تولید بکند و از رطوبت خاک حداکثر استفاده را بکند. مقدار آبیاری به نوع درخت ربط زیادی دارد. مثلا نهال صنوبر یا بید به آبیاری زیاد جواب مثبت داده رشد بیشتری میکنند ولی برخی نهالها ممکن است به غرق آبی حساسیت نشان داده و بدتر خراب بشوند. لذا بهتر است آبیاری به اندازه باشد. در نهال جوان تازه کاشته شده میباید آب به اندازه کافی فراهم بشود و هر چند روز یکبار قبل از خشک شدن اطراف ریشه حتما آبیاری کنید.

مهندس پاشا زانوسی ☘️

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد