27 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

طرح حکمرانی روستایی_برنامه (تکام(30))

16_نظام آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان روستایی

هفت عرصه اثرگذاری کانون تعلیم و تربیت قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستا تلاش در جهت تحول نظام آموزش و پرورش و فعالسازی کانون تعلیم و تربیت از طریق بکارگیری شبکه های مردمی و جهادی در راستای پیشرفت همه جانبه روستا از طریق برنامه های ذیل:

1_گنجاندن مفاهیم و آموزش های مورد نیاز پیشرفت روستایی در کتب درسی آموزشی روستایی و با فوق برنامه آموزشی و پرورشی روستا

کتاب را باید ستون فقرات نظام آموزشی کشور دانست.چرا که تمام برنامه های مدرسه و معلم حول محور آن می چرخد و بر اساس آن تنطیم می گردد.تدوین کتب رسمی تحصیلی در ایران در انحصار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است که متاسفانه چندان اعتنایی به روستا و نیازهای آن ندارد و رایزنی های سابق هم چندان اثربخش نبوده است.لذا باید حتی المقدور بر کتاب های کمک آموزشی تمرکز نمود.همچنین با توجه به هزینه سنگین تشکیل تیم پژوهشی و تالف کتاب از سویی و تالیف بسیاری از کتب سودمند توسط محققان از سوی دیگر باید تلاش کانون معطوف بر شناسایی کتب مطلوب،دسته بندی و طبقه بندی آن و همچنین معرفی آنها به جامعه هدف باشد.

معیار سنجش این حوزه ارائه نظام محتوایی جامع روستا در حیطه شش ساحت تربیتی سند تحول با تایید افراد صاحب نظر و ذی صلاح و استفاده و کاربردی نمودن آن توسط روستاهای هدف می باشد.

 

2_آموزش و به کارگیری معلمین روستایی

طبیعت جامعه انسانی در همه ادوار زندگی بشر این بود که هر کس هر چه را می داند به دیگری بیاموزد و تعلیم و آموزش در انحصار فرد یا سازمان خاصی نبوده است.حضرت امام (ره) نیز در پیام خود در موضوع نهضت سواد آموزی دقیقا به همین نکته اشاره می کنند.

اما متاسفانه در دوره اخیر این نظم طبیعی بشر دستخوش دخالت فرآیندهای بشری گردیده که رهاورد تمدن سازمان محور غرب است.لذا عمده جامعه از عرصه مهم تعلیم و تربیت کنار گذاشته شده اند و همین مسئله باعث شده این فرهنگ غنی بشری تا حد زیادی از بین رفته و مردم نسبت آن احساس مسئولیت نمی کنند.باید تلاش نمود این رویه را تغییر داده و افراد توانمند را ولو به صورت غیر رسمی به عرصه آموزش بازگرداند.این مسئله در مدارس تاسیس کانون قطعی بوده و در غیر آن نیز از طریق فضای مجازی و سکوهای مربوط دنبال می شود.

معیار سنجش این حوزه در سال اول،استفاده از افراد بومی و ذی صلاح در مدارس هدف روستایی می باشد.

 

3_ارائه تسهیلات و مشوق های لازم به معلمین روستایی جهت دانش افزایی و ارتقاء توانایی تربیت کودکان و نوجوانان روستا

ایجاد انگیزه در معلمین رسمی و غیر رسمی روستایی و از آن مهم تر حفظ و ارتقاء این انگیزه،از مهم ترین عوامل تعالی تعلیم و تربیت روستایی است.برای نیل به این مقصود علاوه بر آموزش معلم،باید شخصیت او ارج نهاده شود.توانش،زحمتش و مهارتش دیده شود و به دیگران نشان داده شود.راه آن نیز برگزاری دوره های آموزشی،جشنواره های مختلف همراه با تقدیرنامه و هدایا می باشد.

معیار سنجش این حوزه برگزاری دوره های آموزشی و جشنواره های ویژه مدارس و معلمین روستایی است

 

4_تدوین الگوی مسجد مذرسه روستایی و کاریست آن برای روستاهای دارای ظرفیت لازم

تدوین سند و الگو از جمله زیربنایی ترین و دشوارترین اقدامات هر مجموعه ای به خصوص در موضوع تعلیم و تربیت است.کاری مهم و البته زمان بر که نیاز به نیروهای خبره و اساتید آن دارد. این الگو در واقع نقشه راه مدارس و فعالان تعلیم و تربیت روستایی است.از این رو کانون اقدامات اولیه برای تدوین الگو را آغاز کرده است.

معیار سنجش این حوزه،ارائه نسخه اولیه الگوی مسجد_مدرسه روستایی می باشد

 

5_تدوین نظام سه لایه ای آموزش و پرورش روستایی

لایه اول در روستا: در مدرسه یا مسجد یا فضای مشابه با مدیریت فردی امین و با استفاده از ظرفیت های موجود در روستا تعداد محدودی تلویزین و دستگاه پخش و زیرساخت فنی لازم فراهم شده و بر اساس برنامه ای منظم در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

لایه دوم در مرکز بخش: با توجه به وظیفه آموزش و پرورش در فراهم نمودن امکانات تحصیل برای همه دانش آموزان،می توان در یک دوره زمانی مشخص مثلا چهار یا هشت هفته یک بار؛ دانش آموزان با تامین و سیله ایاب و ذهاب به مدارس اعلام شده از سوی آموزش و پرورش بخش مراجعه و با معلمین یا مربیان توانمند که انتخاب شده اند رفع اشکال کرده و تکالیفشان را ارائه و در آزمون ماهیانه شرکت کنند.

لایه سوم در نزدیکترین شهر دارای امکانات آموزش نخبگانی: دانش آموزان نخبه روستایی که علاقمند به تحصیل در دوره های نخبگانی هستند نیز هر ماه یک بار با تامین وسیله ایاب و ذهاب به مراکز آموزش تعیین شده مراجعه می کنند.

لذا هدف کانون در وهله اول فراهم نمودن امکان تحصیل با کیفیت برای همه دانش آموزان روستایی است.اما نمی توان تفاوت در استعداد ها و توانمندی ها را منکر شد.بنابراین کانون تلاش دارد برای دانش آموزان عادی و ممتاز برنامه موثر خاص خودشان را داشته باشد.

اما توجه به وسعت کشور،تعدا بالای روستا و هزینه های فراوان اجرای برنامه های حضوری در این تعداد روستا که مستلزم به کارگیری هزاران نیرو می باشد و همچنین نبود اعتبارات کافی،باید بر روی استفاده از سکوهای مجازی و رایانه ای متمرکز شد.سکو و سامانه مورد نظر باید ظرفیت خدمات دهی به سه لایه هدف دانش آموز را داشته باشد.

معیار سنجش این حوزه تعداد مدارسی است که در آن خدمات دهی سه لایه ای به دانش آموزان هدف آغاز شده باشد

 

6_هماهنگی با خیرین مدرسه ساز برای توسعه مسجد مدرسه های روستایی مطابق الگو

از جمله مشکلات روستا کمبود فضای آموزشی مورد نیاز است.از سوی دیگر مساجد به عنوان کانون جوشان اندیشه الهی و انقلابی بهترین مکان برای رشد و تعلیم و تزکیه به شمار می رود.اگر مساجد ما از اول با هدف تبدیل شدن به عنوان کانون و مرکز اصلی تعلیم و تربیت و مدرسه طراحی و ساخته شوند کمک شایانی به دست یابی به اهداف مورد نظر خواهند داشت که این امر مستلزم ارتباط مستمر با مراکز مربوطه و توجیه آنها و خیرین مسجدساز و مدرسه ساز است.

معیار سنجش در این حوزه امضای تفاهم هایی با مجموعه های مرتبط با مسجدسازی و مدرسه سازی برای استفاده روستاییان است./پایان طرح تکام

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد