26 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

ضرورت مصرف آلوئه ورا

پیشرفت صنعت گیاهان دارویی در ایران چگونه بوده است

در حال حاضر،تولید گیاهان دارویی در حال توسعه است. در دو سال اخیر،مجوز تولید 80 داروی گیاهی از طرف وزارت بهداشت ارائه شده بود که این میزان هم اکنون به 300 قلم رسیده است.همچنین روش های مختلف گیاه درمانی و گسترش طب سنتی در دست بررسی و اجراست.

ارزیابی کاشت،تکثیر و تولید این گیاه و محصولات  آن در ایران به چه صورت است

شمار محصولات جدید آلوئه ورا،رو به افزایش است و با توجه به اهمیت گیاهان درویی در تولید ترکیبات مورد نیاز در صنایع داروسازی و لوازم آرایشی_بهداشتی،لزوم تحقیق بیشتر درباره جنبه های مختلف تولیداین گیاه ارزشمند احساس می شود.

هم اکنون،طرح های مختلفی برای تولید و تکثیر این گیاه در حجم انبو در دست بررسی است و امید است در آینده نزدیک بتوان تولید این گیاه را به میزان قابل توجهی رساند.

در زمینه تولید،چه فرآورده هایی ارائه می شود

در حال حاضر،فرآورده های مختلف این گیاه در صنایع مختلف غذایی (انواع نوشابه ها،کمپوت و…)صنایع آرایشی و بهداشتی (انواع کرم ها،لوسیون،شامپو،صابون و شوینده ها و …)و صنایع دارویی(کپسول،قرص جوشان و…)در جهان تولید و عرضه می شود.در حال حاضر این گیاه از سوی تولیدکننده خریداری می شود و ژل نهفته در برگ های آن در تولید محصولات دارویی،آرایشی و بهداشتی به کار می رود.تاکنون بیش از دو هزار فرآورده بهداشتی و آرایشی و بیش از 100 نوع ماده دارویی از ترکیبات این گیاه تولید شده است.

شیوه استفاده از این گیاه در صنعت داروسازی به چه صورت است

شیرابه خشک این گیاه،دارای 15 درصد مشتقات هیدروالکی  آنتراسن است که بلافاصله پس از قطع برگ شروع به خارج شدن می کند.این شیرابه محتوی مقادیری از روغن های فرار و رزین است که در ساخت انواع داروها بکار می رود. همچنین ژل موجود در برگ ها خاصیت دارویی دارد و بر خلاف صمغ ها فاقد چسبندگی است.

آلوئه ورا در طب سنتی

گیاه آلوئه ورا از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف به کار می رفته است و تاریخچه استفاده از این گیاه در طب سنتی به 1500 سال قبل از میلاد مسیح (ع)می رسد که از آن برای درمان ناراحتی های پوستی و به عنوان ملین و رفع عفونت ها استفاده می شده است.در طب سنتی از صمغ آلوئه ورا به عنوان مسهل غیر روغنی استفاده می شود.همچنین به علت تلخی این ماده ،به منظور شیربرداری کودکان در پایان دوره ی شیرخوارگی،با مالیدن آن به پستان مادر موجب امتناع کودک از اصرار به شیر خوردن می شود.از آلوئه ورا بطور سنتی در پمادها و کرمها برای درمان زخمها،اگزما و پسوریازیس اضافه می شود.

جایگاه گیاه آلوئه ورا در دنیای امروز

در حال حاضر کمپانی های بسیار زیادی در جهان گیاه آلوئه ورا را صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه ها،کمپوت،مربا،ژله،مارمالاد،سوپ،بستنی،ترشی،تافی،نان،ماکارونی،برنج،چای،انواع لبنیات و مواد آرایشی و بهداشتی و دارویی و نساجی و دستمال کاغذی و غیره مورد استفاده قرار می دهند که امروزه شاهد حضور رو به فزونی گیاه آلوئه ورا در محصولات متعدد و متنوع جدیدتری هستیم.براساس اظهار نظر ارزش تجارت جهانی محصول خام آلوئه ورا حدود 125 میلیون دلار ارزش محصول نهایی تولید شده آن بالغ بر 110 میلیارد دلار است و در حال حاضر محصول مختلف آلوئه ورا غذایی،صنایه آرایشی و بهداشتی و همچنین صنایع دارویی استفاده می شود.بر اساس گزارشات در ژانویه 2002 تا 2003،….1557 محصول جدید از آلوئه ورا به بازارهای جهانی ارائه شده است و هم اینک 50 هزار کمپانی در سراسر جهان محصولات آلوئه ورا را تولید می کنند.در حال حاضر 80 درصد داروهایی که در کشورهای توسعه یافته تولید می شود منشا گیاهی دارند که 65 درصد آن از آلوئه ورا ساخته می شوند و همچنین 40 درصد از مواد آرایشی و بهداشتی از این گیاه تهیه می شود.

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد

1 دقیقه زمان مطالعه
1 دقیقه زمان مطالعه