31 اردیبهشت 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

تاثیر کشاورزی بر توسعه یافتگی و امنیت ملی (11)

10_اهمیت ایدئولوژیک کشاورزی

مضاف بر همه موارد فوق،بخش کشاورزی به لحاظ ایدئولوژیک نیز برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی دارد.اولویت نخست اسلام در بین بخش های اقتصادی،کشاورزی است،چرا که هم نیازهای غذایی مردم را تامین می کند،هم از طریق غذایی که تولید می کند،اهمیت اساسی در سلامت جامعه دارد،هم می تواند منجر به بهبود محیط زیست یا تخریب آن شود و نهایتا اینکه مایه ادامه حیات بشر و حیوانات است.

امام صادق(ع) فرموده است :(از پیامبر اکرم (ص) پرسیده شد: چه مالی بهتر است؟ فرمود: زرعی که صاحبش آن را بکارد و روز جمع آوری و برداشت،حق و زکات آن را ادا کند.بار دیگر پرسیده شد: بعد از زراعت چه مالی بهتراست؟ فرمود:شبانی که به دنبال گوسفندان خود،برای تعلیف در جاهای مناسب حرکت و نماز رااقامه و زکات را ادا کند).(محمد بن یعقوب کلینی،فروع کافی،ج5،ص 72 به نقل از خلیلیان،1384).

مقام معظم رهبری معتقد است(برای ما مسئله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی مسئله ای تجملاتی و درجه دو نیست،یک مسئله حیاتی است.در تلاش ما برای توسعه کشور،اولویت باید در این بخش باشد.تکیه هم باید روی این بخش باشد.حتی گرایش به صنعت باید با توجه به این بخش باشد تا کشور بتواند استفاده کند،تا ما که کشوری هستیم به طور طبیعی از طبیعت خوب و مناسب برخوردار_به هر حال امکانات اقلیمی هست و آنچه تخریب شده است،به دست بشر تخریب شده است_بتوانیم از این امکانات استفاده کرده و آنها را زیاد کنیم و نگذاریم آن منابع از بین برود.

مسئله کویر زدایی و بیابان زدایی باید جزءکارهای اساسی باشد و در برنامه جدی قرار گیرد.همین موردی که الان اشاره شد_کاری که گفتندانجام گرفته،آبخوان داری _ خوب است.نام خوبی است،کار خوبی هم هست،استفاده از سیلاب ها به نحو صحبح و درست،با شکل های صحیح.باید این طرح ها و امثال این طرح ها انجام شود.طرح های متعددی از این قبیل را می شود پیش بینی کرد که به سرمایه گذاری های کلان هم نیازی ندارد و فقط با ابتکار،دنبال گیری،دلسوزی و هماهنگی بخش های مختلف با یکدیگر ، تحقق پیدا می کند.

امیدواریم که ان شاءا…همه_هم دولت،هم آحاد ملت و هم مسئولان بخش های مختلف_به مسئله مهم حفظ منابع طبعی،گیاه،درخت،کشاورزی،استفاده بهینه از آب،خاک و امکانات گوناگون دیگر،به طور جدی بپردازند و ما در برنامه سوم_مشاهده کنیم که اولویت با این کارهاست).

ایشان در دیدار جهادگران و کشاورزان،اهمیت بخش کشاورزی را نسبت به نفت و طلا،اینچنین تبیین فرموده اند:(دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است،چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ،پر جمعیت ودارای هدف های بلند،بسیار مهم است،لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند).

در اسلام هم آگاهانه و با توجه،نسبت به کشاورزی تاکید شده است.حدیث بسیار پر معنا و پر مضمونی درباره کشاورزان نقل شده است:(الزارعون کنوز ا… فی ارضه).

یعنی کشاورزان کسانی هستند که گنجینه های خدا در زیر زمین را می درند و استخراج می کنند.

مهمترین گنجینه خدا در زمین و خاک عبارت است از موادی که مایه ادامه حیات بشر و حیوانات است.این از طلا و نفت مهمتر است.طلا و نفت وسیله به دست آوردن مایحتاج زندگی است.اما محصول غذایی،مهمترین مایحتاج زندگی است.

ایشان در جای دیگری چنین فرموده اند:این گیاهی که متاسفانه در لابه لای چرخ و پر صنعت به خصوص در کشورهایی که تازه با صنعت آشنا می شوند_چنین مورد تحقیر قرار می گیرد،مایه حقیقی وجود انسان است.یعنی منبع بی پایان مواد حیاتی و غذایی درون خاک،تبدیل به گیاه می شود و از گیاه به انسان تبدیل می گردد،حال یا به واسطه حیوان،یا بدون واسطه اند.

این است که (والله خلقکم من تراب)،من و شما منتسب به نطفه ای هستیم که تولید شده از مواد گیاهی و حیوانی است که اینها فرآورده خاکند،پس با یک واسطه یا دو واسطه،همه آحاد بشر و همه آحادبشر و همه آحاد حیوان،متولد از خاکند،(منها خلقناکم) و واسطه هم گیاه است.

ایشان همچنین ضمن اشاره به تاریخ عظیم ایران در زمینه کشاورزی،بر اهمیت تامین غذایی تاکید کرده اند: برای ما مایه شرمندگی است که با وجود این کشور غنی،محصولات گیاهی و حتی مواد غذایی لازم را از دیگران بگیریم.درست مثل کشوری که زمین و امکانات و این تاریخ عظیم کشاورزی را ندارد.

شواهد حاکی از آن است که با وجود ویژگی های متمایز بخش کشاورزی و منابع طبیعی و بر خلاف اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی،عملا سیاست های مناسبی برای شکوفایی این بخش اتخاذ نشده است.

ادامه دارد…

About Author

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد